v.17

2011-01-23 @ 19:00:00
Ja idag så går jag in i vecka 17, så det går framåt. 

Bebisen:
Vikten har fördubblats på bara två veckor och nu väger ditt barn c:a 100 gram. Längden från topp till tå är mellan 14-16 cm vilket motsvarar din hand om du spretar med fingarana.

Stora förändringar är på gång! Fostret börjar nu bilda livsviktigt underhudsfett, något som fortgår fram till förlossningen. Underhudsfett är viktigt för att kunna reglera kroppstemperaturen och för ämnesomsättningen. Vid den här tiden består din bebis vikt av ungefär 85 gram vatten och ett halvt gram fett. Efter 40 veckor är motsvarande siffra c:a 2.4 kg fett av den totala födslovikten på 3.7 kg.

Armar och ben är nu nästan fullt rörliga. Ögon och öron har nära nog fått rätt placering och bebisen liknar alltmer en människa.

Du:
Det syns förmodligen tydligt att du är gravid vid det här laget och en viktökning på 2,5 till 4 kg är normal.
Kanske har du redan känt bebisen röra på sig i magen, men det är inte ovanligt att det dröjer ytterligare några veckor.

Du kanske märker att tandkött och näsa böder lättare, vilket beror på ditt ökade blodtryck och ökade blodvolym. Detta är helt normalt och inget att oroa sig för.



Har tänkt lägga upp någon magbild lite då och då, har tyvär ingen bild från innan graviditeten men kan försöka göra någon illustration eller se om jag kan hitta något.
Det här är i alla fall för veckan jag nu går in i, 17 (16+0). Ursäkta bilkvalitén, tagen med mobilkameran, i fortsättningen blir det systemkameran....



Själv tycker jag vissa dagar att det syns jätte mycket, men nu när jag hade tagit denna bild insåg jag att det ser inte lika mycket ut som det känns...men lite grann syns det så klart! När man är van att inte ha så mycket till mage så ser det ju mycket mer ut...

Tänkte lägga upp också lite jämförelser med texten som är skriven ovan.
Bebisen:
Inte så mycket att tillägga

Jag:
Tror att jag kännt det rörts sig där inne, efter att ha gått igenom det en gång så vet man ju ungefär hur det känns...inte mycket men något litet någon gång har jag allt känns.
Viktuppgången är väl ungefär som skrivet, inte riktigt men ca 2 kg hittills...sakta men säkert, väger lika mycket nu som i samma vecka med Theodor :)
Tanköttet och näsblod....ja det har jag allt märkt av, näsblod bara en gång hittills men räknar på fler då jag har haft väldigt lätt för det tidigare.

Utöver det är det väl inte så mycket mer, jo, har tyvär börjat känna av lite foglossning, som tur är inte så mycket ännu och jag hoppas det håller i sig ett tag till så man får slippa ha så ont...
Men det är bara att ta det lugnt och tänka sig för lite så ska jag nog kunna förbygga lite grann :) Hoppas jag....

Återkommer väl med mer info framöver, inte allt för ofta då det trots allt inte händer så mycket i taget. Kanske bli mer framåt sommaren...Men kommer nog lägga upp något efter ultraljudet, trots allt bara ca 2 veckor kvar! ♥

Kommentarer
Postat av: Fotograf Matilda Bäcker

Sv: Nej det blir nog inte alls några problem :) Men tror inte du tappar stinget för att du lägger företaget på is en tid :)

2011-01-23 @ 19:54:46
URL: http://matildabacker.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


© Viktoria Wigenstam
Blog designed by Tasnim E
RSS 2.0