Fotoskola-studioporträtt

2011-03-10 @ 10:37:00

Äntligen är det nya avsnittet i fotoskolan klart! Efter en liten spark där bak så ;)



Är kanske inget proffs i denna kategori men lite erfarenhet har jag ju...hoppas i alla fall att ni får en liten hjälp på vägen! :)

Att tänka på:  
Bakgrund - Jag personligen har inte spenderat flera tusenlappar på en ordentlig bakgrund, det finns alternativ! T.e.x den vita jag har, är egentligen en bakgrund som man använder vid ex. presentationer med projektor som jag fått vid en urrensning.
Den svarta jag använder är egentligen en gardin! Av lite tjockare tyg men det är dock ändå bara en gardin. Så ta vad ni har som fungerar!
Experimentera gärna med olika färger och mönster, detta ser lite roligare ut än bara en vit enkel bakgrund.
Ljus - Jag har två studioblixtar jag använder, men det kan räcka med en enkel extern blixt till kameran, eller ett fönster och en reflektor.  Har ni ingen reflexskärm kan ni göra en egen genom att "montera" fast folie (ugns) på ex. en hård kartong, fungerar nästan lika bra! Jag gjorde så ett litet tag och det fungerade...


Studioporträtt med en ljuskälla:
Om du bara kan använda en blixt så går det också bra, har du eller gör en reflexskärm kan du lysa upp med blixten ovanför modellen och sätta en reflexskärm underifrån då det blir skarpa skuggor under näsa och haka med ljuskällan uppifrån.
Underifrån: Kan fungera fint om modellen tittar ner mot ljuset/blixten, annars blir det fort "fula" skuggor.

Du kan också belysa från sidan, vilket ger ljus på ena sidan om ansiktet och skugga på den andra. Men tänk här på att få ljuset så pass långt fram så att båda ögonen fångar upp lite ljus för att få lite liv i bilden.
Här är ett exempel: Väldigt extrem skugga på bild 1, endast lite grann på bild 2
 
Denna typ av bild kan du också få till genom att fota med fönsterljus från en sida.

Studioporträtt med två ljuskällor:

En blixt ovanför+en underifrån: Med denna komposition så lättar du upp de skuggor som blir under haka/näsa när du fotar med blixten ovanför modellen. Tänk då på att kanske ställa in blixten underifrån lite svagare så du behåller de "livfulla" skuggorna.

En blixt ovanför+en blixt bakom:
Med denna uppsättning så skapas det lite ljus på kinden som kan göra bilden lite mer intressant, men här får man prova sig fram för en bra ljussättning, den är inte såå lätt att få till på en gång!
En blixt bakom+en blixt framför: Detta används ofta vid reklamfoton för hår då det ger en liten extra glans i håret som gör det levande.

Denna bild är en blandning av 2 ovan:
Även här ganska extrem ljussättning just för att visa tydligt! :)

Blixt på båda sidor: Detta är väl den så kallade säkra uppsättningen för ett lyckat porträtt.
Jag anväder just den här ganska ofta, i alla fall vid jobb just för att det ska lyckas bra.
Här ställer du alltså en blixt på vardera sida om modellen vilket skapar ett jämt ljus och du slipper fula skuggor.
Det går även att göra detta med en blix om du sätter en reflektor på andra sidan.
Ex. på bilder med denna typ av uppsättning, klicka för att förstora.
     

Har ni några frågor så ställ dem gärna så gör jag mitt bästa för ett utförligt svar!!

Trackback


© Viktoria Wigenstam
Blog designed by Tasnim E
RSS 2.0