Hur jag redigerat

2013-01-16 @ 15:17:50
Fick en fråga på instagram hur jag hade lyckas redigera denna bild så fint i svartvitt. Så jag tänkte ge ett litet svar här också ifall ni kära läsare är intresserade också :) 
 
 
Först så drar jag ner mättnaden på bilden för att få den svartvitt, samt ökat färgtemperaturen till ca 5000K för att få lite ljusare bild. 
 
Efter det så drar jag ner dom svarta tonerna i bilden för att få lite mer konstraster i bilden, så att ögonen, munnen och det ska framträda lite mer. 
 
Därefter så ökar jag konstrastera så de ljusa partierna blir ljusare och de mörka blir mörkare. Lade även på lite vinjterrering (de mörkare partierna som omger bilden. Bortsett från det vänstra hörnet där jag ökat på ljuset lite grann för att jag tyckte inte det var så snyggt när det blev mörka skiftningar i mönstret på filten. Men det är en smaksak! 
 
En liten enkel redigering, det är inte alltid jag gör så mycket med bilderna. 
Men tips när ni redigerar svartvita bilder, öka konstasterna i bilden för att få lite mer effekt. Tycker jag i alla fall, men alla har vi olika smak :)
Redigering gjord i Lightroom.
 
Vad säger ni, vill ni se fler liknande inlägg som detta? Kommentera gärna så jag får höra er åsikt!  

Kommentarer
Postat av: Anonym

Det ger ju ingenting att ändra vitbalansen (det du kallar färgtemperatur) i något som är svartvitt.

Svar: Inte? Jag redigerar i ligtroom och när man endast drar ned mättnaden (inte ändrar till svartvitt) så går det justera hur bilden blir med hjälp av vitbalansen, eller som det faktiskt står där jag redigerar färgtemperatur, skrev så därför att dom som redigerar i lightroom lättare ska hitta. Här har du ett exempel http://cdn.publishme.se/cdn/6/802842/images/2013/wb_skillnad_50f7aa84e087c359f450cae2.jpg
Viktoria Wigenstam

2013-01-16 @ 21:06:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


© Viktoria Wigenstam
Blog designed by Tasnim E
RSS 2.0