Videotips

2013-01-30 @ 11:19:00
 
 
Här kommer alltså äntligen mitt videoptips till er. Som handlar om hur man fotar inomhus, hittar bra platser inne som gör att ljuset blir bättre och ett litet objektivtips :) Hoppas verkligen att ni gillar den och att det är några tips som ni kommer att ha användning för! 
Jag är som vanligt lite förvirrad när jag spelar in, så mina ordval är kanske inte alltid de bästa, men så går det om man inte har manus ;) Säger t.ex vid ett tillfälle en hög bländare men menar så klart stor bländare. Ja, ni ska kanske inte haka upp er på smådetaljerna ;) Jag har i alla fall gjort mitt bästa av situationen och med det så hoppas jag kunna lära er nånting! 
 
Här är några exempelbilder på när jag fotat med fonstret i ryggen som jag pratar om på video. Man kan ju så klart experimentera precis hur man vill med olika uppsättningar, ibland kanske man vill ha skugga på en sida för lite mer effekt. En smaksak helt enkelt. 
 
 
Länk till reflexskärmar: 
HÄR hittar ni olika typer och varianter av reflexskärmar, undrar ni något eller ill ha några tips så fråga på! 
 
 

Kommentarer
Postat av: Matilda Wik - fotograf i Norrköping

Sv: Tack snälla :)

Vilka bra tips du kommer med i videon! :)

Svar: Åh vad bra :) Skönt att höra :) tack fina
Viktoria Wigenstam

2013-01-30 @ 11:45:44
URL: http://mwfotografi.blogg.se
Postat av: Victoria

Har precis börjat följa din blogg. Såna här tips gillar jag. Gärna mer sånt! :)

Ibland tycker jag att det är svårt att fota med bländare 1.8, särskilt när jag fotar mina barn. Tycker att jag sätter skärpan på rätt ställe, men antar att de ändå hinner röra sig lite och eftersom skärpedjupet är så kort blir inte skärpan perfekt.

Vilket 50-objektiv har du förresten? Jag har Canon EF 50 mm 1.8. Har du ett bättre eller samma? :)

Svar: Åh vad kul att höra :)
Ja det kan ibland vara lite klurigt att få till skärpan, men som jag sa också det är övning övning och övning som gäller. Är du väldigt nära ditt motiv så kan det vara en idé att kanske minska bländaren till kanske 2.0 eller 2.8 då man i det läget får skärpa över en större yta. Men det får man prova sig fram lite till. Och se till att du inte har för lång slutartid heller för då kan det bli ganska känsligt om motivet rör sig lite för snabbt eller om du råkar skaka till med kameran.

Jag har ett 1.8, Canon. Tycker det funkar väldigt bra! Har länge funderat på ett 1.4 men då vill man gärna prova det lite först eftersom det kostar lite mer också :)

Hoppas jag lyckades svara på din fråga :)
Viktoria Wigenstam

2013-01-30 @ 13:15:18
Postat av: Amanda

Vilken bra video! Super! Du var jättefin i den också, borde ha passat på att ta lite självporträtt samtidigt för det var jättefint ljus ;). Superbra video iallafall :)!

Svar: Men tack fina du :) Ja jag ångrar nästan nu att jag inte gjorde det :) Men tack! Har varit lite nervös faktiskt ;)
Viktoria Wigenstam

2013-01-30 @ 18:19:43
URL: http://amandakuren.blogg.se
Postat av: Angus

Jättebra film!

Svar: Tack snälla <3
Viktoria Wigenstam

2013-01-30 @ 19:25:58
URL: http://angusfoto.blogg.se
Postat av: Emelie Fagerberg

Bra och värdefulla tips! Kul med video :)

Svar: Tack snälla! Gillar mer att prata tips då det är lite lättare oftare att förstå :) Kul att du gillade den!
Viktoria Wigenstam

2013-02-08 @ 17:59:27
URL: http://www.emeliefagerberg.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


© Viktoria Wigenstam
Blog designed by Tasnim E
RSS 2.0