Motljustips

2014-04-29 @ 19:00:25
 
Att fotografera i motljus är inte alltid en dans på rosor kan man väl uttrycka det som. Det kan vara svårt att få till det bra utan att bilderna blir på tok för mörka. Därför tänkte jag nu dela med mig utav några små enkla trix för att du ska få dina motljusbilder än bättre! 
 
📷   Använd omgivningen för att dämpa ljuset. 
Detta tipset gäller alltså hur man kan "göra solen mindre stark" när man fotograferar i motljus. Som ni ser på bilderna ovan så har jag använt mig utav träden framför solen. Detta för att minska styrkan på solljuset lite grann. Detta är ett superbra tips som gör det lite enklare. Tänk dock på att inte ha allt för tät skog eller för mörka blad bakom för då riskerar du att solen inte vill komma fram alls, och inte på ett lika snyggt sätt.  
 
📷   Överexponera
Mitt andra råd till dig som försöker fotografera i motljus är, att försöka överexponera bilderna lite grann. Detta för att personerna som du fotograferar inte ska bli för mörka i jämförelse med resten utav bilden.
 
 
📷   Välj tidpunkt med omsorg
Att fotografera motljusbilder kräver lite planering. Ett gott råd är att undvika motljus mitt på dagen när solen står som allra högst på himlen. Detta gör det svårare för dig att "gömma" solen bakom träd då du i så fall måste ha en enorm skog för att få med solen över huvudtaget. Så om du kan försök att fotografera på förmiddagen eller eftermiddagen när solen står lite lägre och faller snyggt bakom grenarna. Bilden ovan är tagen i kvällssol låg bakom grenarna.
 
Så nu är det bara gå ut och öva, öva, öva. 
Det är inte säkert att du får till dina motljusbilder första försöket men till slut så fattar man galoppen och det sitter som en smäck i ryggraden vilka platser du ska använda dig utav. Lycka till med ditt motljusfotograferande! 

Kommentarer
Postat av: GoForFit

Vilka fina bilder :)

Svar: Tack så jätte mycket!
Fotograf Viktoria Wigenstam

2014-04-29 @ 19:01:58
URL: http://goforfit.se
Postat av: Linnéa

sv: tack så mycket!
jättefina bilder och jättebra tips, välbehövligt! :)

Svar: Tack! Vad roligt att du gillade dom! :) Både tipsen och bilderna då
Fotograf Viktoria Wigenstam

2014-04-29 @ 19:59:31
URL: http://liinneasimonsson.blogg.se/
Postat av: Sara Björk

Superfina bilder =)

Svar: Tack snälla <3
Fotograf Viktoria Wigenstam

2014-04-29 @ 20:17:12
URL: http://saaraaaa.blogg.se/
Postat av: Frida - FotograFia

Sv: Tack så himla mycket! :)

2014-04-29 @ 20:43:05
URL: http://blogg.fotografia.se
Postat av: Rebecca Tengström - Fotoblogg

Bra tips!

Svar: Vad roligt att höra!
Fotograf Viktoria Wigenstam

2014-04-30 @ 15:14:15
URL: http://rebeccatengstrom.blogg.se/
Postat av: Cajsa Lindahl

Haha ja. ^^ jag har sex biblar nu. Ska snart köpa min 7e. 5 svenska var av 3 med SFB-översättningen (en av dem är en studiebibel), 1 bibel 2000 och en med översättning från antingen tidigt 1900-tal eller 1800-tal. Det är bästa gamla svenskan. ^^ gammelmormor fick den Bibeln när hon konfirmerade sig 1933. Sedan en engelsk gift bible i KJV. Dock är texten så liten i den att jag ser inte riktigt vad det står. Det är superjobbig text att läsa, så liten. ^^ ska köpa en KJV som också är en studiebibel och där stod måtten på den och den är lika stor som min SFB-studie bibel.

2014-05-01 @ 11:11:54
URL: http://cjssong.blogg.se/
Postat av: Maria

Åh jobba bättre med ljus vid porträtt och liknande är verkligen nästa grej jag vill bli bättre på :) Motljus är ju så fint!

Svar: Vad roligt att höra, det är verkligen så fint när man vet hur man ska hantera det, det kommer du att klara galant! :)
Fotograf Viktoria Wigenstam

2014-05-12 @ 19:46:53
URL: http://dreamsof.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


© Viktoria Wigenstam
Blog designed by Tasnim E
RSS 2.0