LCHF

2010-09-01 @ 20:04:36

Rubriken kanske är förvirrande men ska kortfattat förklara för er.
För att bli av med mitt oerhörda sockerbegär så ska jag prova mig på "dieten" LCHF som innebär att man tar bort i princip allt socker i maten!
     Tro nu inte, bara för att det är en diet, att jag försöker gå ner i vikt för så är inte fallet, utan har ett typ av sockerberoende och det är inte bra för mig! Måste få kontroll igen....

Detta innebär att jag ska hålla mig undan från denna mat:

- Potatis, chips, pommes
- Ris och risprodukter
- Majs, majsprodukter
- Pasta
- Bröd
- Gröt, välling
- Kex, frukostflingor, godis, kaffebröd, tårta
- Läsk

Detta ska jag helst äta:

- Kött, fisk, kyckling
- Mjölkprodukter (ej magra) (fil, mjölk, fetaost, ost, grädde m.m.)
- Grönsaker som växer ovan jord
- Ägg

Detta ska ätas med små mängder:

- Frukt
- Nötter
- Någon bit choklad, minst 70%

Som ni ser så utesluts kolhydrater och huvuddelarna i kosten är protein och fett.
Mer information kan ni hitta här: http://www.kostdoktorn.se/lagkolhydratkost-lchf


Första dagen har gått väldigt bra, åt mackor till frukost men hade inte så mycket annat hemma så det fick bli lite sådär, men i morgon är det fil och te som gäller.
Hoppas verkligen att det fungerar, det känns jätte tufft att avstå från pasta o.s.v. men jag SKA klara det, hellre detta än att gå sötsugen hela dagarna....
Håller tummarna för att morgondagen ska gå bra också :)

Kommentarer
Postat av: Bettan

Spännande! Hoppas det går bra!

Ett tips är att inte dricka för mycket mjölk för det innehåller en hel del kolhydrater. Endast vispgrädde, 34% crème fraiche osv. Och så slänger du bort margarinet och använder SMÖR i stället.

Försök at bara äta produkter med kolhydratinnehåll på 5g/100g som högst.

Turkisk yoghurt mättar bra. Mums med blåbär och pumpafrön. :-)

2010-09-01 @ 21:46:07
URL: http://wigenstam.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


© Viktoria Wigenstam
Blog designed by Tasnim E
RSS 2.0