Mandeltårta med limekräm

2009-05-06 @ 21:55:11

Mandeltårta  med limekräm

Ingredienser

200 g sötmandel
1 msk potatismjöl
4 äggvitor
2 dl strösocker
75 g mörk choklad
Limekräm:
4 äggulor
1 dl vispgrädde
1 dl strösocker
100 g smör
rivet skal av 1 lime eller 1/2 citron
Garnering:
50 g rostade mandelspån


Gör så här

Sätt ugnen på 175°. Rita upp två cirklar med ca 22 cm i diameter på en plåt med bakplåtspapper. Skålla, skala och mal mandeln. Blanda mandel och potatismjöl. Vispa vitorna till vitt skum. Tillsätt sockret och vispa tills skummet är så hårt att skålen går att vända upp och ner.Vänd ner mandeln. Fördela och bred ut smeten i ett jämnt lager i de två cirklarna. Grädda mitt i ugnen ca 15 min. Lossa bottnarna när de svalnat något. Smält chokladen över vattenbad eller i mikron. Bred ut chokladen på en av bottnarna. Blanda äggulor, grädde, socker och smör i en tjockbottnad kastrull. Sjud krämen riktigt tjock under kraftig vispning. Den får inte koka. Låt krämen svalna något. Rör ner limeskalet. Bred 1/3 av krämen på chokladbottnen. Lägg på den andra botten och bred över resten av krämen. Strö över mandel. Låt gärna tårtan stå några timmar före servering.


Kommentarer
Postat av: Bettan

Haha, ursäkta men jag tycker den ser lite slemmig ut. Nästan så att det ser ut som bearnaisesås ovanpå. Säkert god men jag smakar den nog hellre innan jag går och gör den själv. :-D

2009-05-07 @ 18:54:05
URL: http://wigenstam.spaces.live.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


© Viktoria Wigenstam
Blog designed by Tasnim E
RSS 2.0