v.20

2011-02-09 @ 11:33:21

Bebisen

Du är nu halvvägs genom graviditeten. Din bebis är nu 14-16 cm från huvud till stjärt och väger c:a 250 gram, ungefär som en stor chokladkaka.

Bebisens hud börjar nu bli tjockare och körtlar under huden börjar utsöndra ett vaxliknande ämne som kallas vernix. Detta ämne kommer att täcka din bebis hud och skydda den mot fostervattnet under resten av graviditeten. Lanugohåret på bebisens kropp hjälper till att fixera den skyddande vernixen.
Huvudhår och tånaglar börjar växa på det här stadiet, liksom hår på överläppen och i ögonbryn.

Du

Nu känner de flesta att fostret i magen rör på sig. En del kan dock få vänta lite till innan de märker de första fosterrörelserna. Livmodern har växt mycket och magen skjuts fram. Det kan göra att naveln putar utåt. Vissa kvinnor kan få jobbigt att andas eftersom inre organ trycker på lungorna. Det tillståndet kan fortsätta tills det att barnet vänder sig med huvudet nedåt. Det händer oftast fyra till sex veckor innan förlossningen om du är förstföderska

Från och med nu växer magen mer regelbundet eftersom fostret nu i huvudsak bara koncentrerar sig på att växa. Jämför inte din mage med andras eftersom den kan variera mycket mellan olika kvinnor. Om du känner dig trött kan det bero på järnbrist. Många kvinnor behöver ta tillskott av järn från vecka 20.


Här är magbilden för vecka 20 (19+0), helt otroligt att man är halvvägs igenom nu...det går så snabbt..Magen växer allt eftersom, som ni ser, det märks kanske mer på kläder än det syns på bilden, har inte många jeans som jag kan ha...ibland får man knäppa upp knappen, haha :) Hur som helst, bild kommer här:


Lite större än för tre veckor sen men tror man märker större skillnad i verkligheten, tror att jag på förra bilden (v.17) stod lite bakåtlutad också så magen såg lite större ut för nog är den allt större nu!! 

Sen i måndags så var vi och gjorde ultraljud, allting gick bra och det såg bra ut. Skönt att få veta!
Så här har ni också ultraljudsbilden, för er som inte ser så är huvudet till vänster och rumpan ner till höger.
Lite dålig kvalité men kanske lägger upp fler bilder senare, där man även ser benen.


Jämförelse med texten ovan:

Jag
Känner mycket rörelser från magen nu, ibland är de till och med så starka att de känns på utsidan.
Min kära man har inte lyckats pricka in och känns det ännu men det är klart märkbart!! Superkul!
Naveln har väl börjat förflytta sig lite grann utåt, fick aldrig utåtstående navel förra graviditeten men risken finns den här gången då jag troligtvis får större mage också.
Andningen går ganska bra, var ute på en långpromenad igår och det gick bra, skönt att kunna röra sig lite grann :)

Är mer trött nu än för bara nån vecka sen så järnnivån börjar väl sjunka, men det hade jag räknat med.
Åt järntabletter från v.17 förra gången, får väl se vad barnmorskan säger när jag ska dit igen!

I övrigt så mår jag väldigt bra, vi drabbades förra veckan av magsjuka så det har tagit lite tid att repa sig men nu är allting som vanligt igen!
Foglossningen som jag kände av tidigare har lugnat ner sig men å andra sidan är tar jag det mer lugnt också och tänker på hur jag rör mig o.s.v. så det kanske beror på det.


Återkommer väl med mer uppdateringar framöver när det kanske händer mer på magfronten eller annat dyker upp :)


Kommentarer
Postat av: Cecilia

Åh tack! :-)

2011-02-10 @ 18:51:56
URL: http://ceciliaragnarsson.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


© Viktoria Wigenstam
Blog designed by Tasnim E
RSS 2.0