Fotoskola

2011-01-24 @ 10:00:00


Jag är väl en av kanske få fotografer som inte ännu använder photoshop..
Men jag är inte rådlös för det, fick med kameran ett program som heter Digital photo proffesional som är anpassat för just Canon.
Det kan läsa raw filer, man kan justera ljus, skärpa och lite sånt. Inte allt för avancerat men det räcker till det nödvändigaste.

Så det här avsnittet kommer inte att bli allt för långt då jag inte kan ge så mycket exempel på själva redigeringen då det är ett udda program. 
Men jag kommer att visa några före-efter bilder och skriva ungefär vad jag har gjort med bilden.

Före:                                                                                           Efter:
 

Det som är gjort: Har ökat skärpan lite grann, gett den en varmare ton och ökat skuggorna lite grann.
Detta för att få fram ögonen mer. Som ni ser inte så mycket gjort.

Före:                                                                                            Efter: 

  

Här är det inte heller så mycket gjort: Ökat ljusstyrkan minimalt, ökat skärpan och lagt på lite mer konstraster. Men mer än så är inte gjort. Det kanske inte syns så stor skillnad men man behöver inte heller redigera så himla mycket.


Jag går mycket efter principen att få till en bra bild direkt i kameran istället för att spendera flera timmar på redigering. Visst finns det bilder som man får fixa till lite extra men oftast försöker jag bli nöjd på plats..
Visst är det väl kul att experimentera lite grann men som sagt, jag ser inte redigeringen som 100% nödvändigt för att få till en bra bild!
Trackback


© Viktoria Wigenstam
Blog designed by Tasnim E
RSS 2.0