Fotoskola

2011-01-28 @ 10:54:00

           


Att fota vattendroppar kan verka vara ett evighetsgöra, man ska rigga upp, hitta bra inställningar, fånga vattendroppen exakt i rätt ögonblick o.s.v.
Men jag tycker inte att man behöver göra det så besvärligt!

Jag kommer att visa hur JAG fotar vattendroppar, än en gång, detta är inga reler för hur man ska fota utan bara kanske en liten hjälp på vägen.

STEG 1-förebereda
Hitta en skål/tallrik eller kanske ett glas som du vill fota vattendropparna i.
Själv brukar jag använda antingen en glasdessertskål som är ganska bred eller en tallrik med lite djup så man rymmer lite vatten.
Om du använder en glasskål så kan det vara en idé att lägga ett färgat papper under, antingen blått för att få vattenytan att speglas lite i blått eller en helt annan färg om så önskas.
Jag brukar också lägga ett papper bakom tallriken/skålen för att få en ren bakgrund.
Även där kan du experimentera med bakgrundsfärger.

Ex. på hur det bukar kunna se ut när jag riggat upp för vattenfotografering inkl. kameran:

                            
På bilden så har jag inget vatten i fatet men det ska självklart vara med.
Brukar använda antingen en liten tesked att droppa vattnet ner i fatet med eller så kan man använda någon typ av så kallad pipett. Finns att köpa ex. HÄR. Den gör att man kan få mer kontroll över dropparna.

Jag har använt mig av stativ för att hålla kameran stadigt, men har man inte någon så kan man lika gärna hitta en låda eller något annat att ställa kameran på, för tro mig, det underlättar mycket att inte hålla i kameran, dropparna blir INTE lika skarpa.

STEG 2 - inställningar

Först och främst så ändrar jag till M (manuellt läge) på kameran så att jag kan styra alla inställningar själv.
Slutartiden: Vid droppfoton så brukar jag ställa slutartiden på: 1/250 s. så att jag fortfarande kan använd den inbyggda blixten. 
Bländare: Jag använde senast en bländare kring 8.0 för att få så skarp droppe och omgivning som möjligt.  
ISO: 100 för att slippa så mycket brus som möjligt, höj ISO om du inte på något annat sätt kan få en ljusare bild.
Därefter så brukar jag öka exponeringen på blixten till ca +1 beroende på ljuset. Öka mot +2 för en ljusare bil och sänk mot 0 för en mörkare.
Vitbalans: Ett tips är att ändra vitbalansen till glödlampa för att få ett blåare bild. Om du vill ha blå droppar/vatten.

Ex.    (Klicka för större bilder)
Bild 1: Vitbalans auto             Bild 2: Vitbalans glödlampa

STEG 3-hitta fokus
Eftersom att det är en plan yta som du ska fotografera på så kan det vara svårt för kamerans autofokus att hänga med.
Men detta löser du enkelt med att antingen ta en penna eller ditt finger, lägga på vattenytan där du ska fota dropparna och lås sedan fokusen genom att trycka in halvvägs på avtryckarknappen.
Försök sedan att släppa ner vattnet ungefär på stället som du hittat fokus på för att få en skarp bild!

Sen är det bara att prova, prova, prova.....
Det är inte så lätt som det ser ut att fota droppar, det tar lite tid för att få en bra bild.
Men jag hoppas att jag med detta kan ge er en liten hjälp på vägen.

Och vill ni experimentera med färger så prova att lägga olika färger på pappret bakom och ev. under.
Vid detta så bör vitbalansen ligga på auto för att inte göra bilderna blå, men det är bara prova sig fram!

Här är lite exempelbilder på vattendroppar som jag tagit, ingen av bilderna har ditredigerad färg, det är bakgrundpapprerna som gör jobbet!
Man kan även experimentera med karamellfärg, det kan bli läckra bilder!

    
 
Finns fler med olika färger med de kanske kommer upp sen, har de inte liggandes på datorn just nu...


Lycka nu till allihop!

Trackback


© Viktoria Wigenstam
Blog designed by Tasnim E
RSS 2.0