Fotoskola

2011-01-19 @ 16:49:00

Jag kommer i min lilla "fotoskola" inte att lägga upp allt för avancerat men lite grundläggande vad jag brukar tänka på vid dessa typer av fotograferingar, ge lite exempel och förhoppningsvis kunna inspirera lite grann.


Att tänka på:

   Hitta en bra plats för fotograferingen, spana gärna runt i förväg om det finns möjlighet så du vet vad som kan göra sig bra tillsammans med modellen eller ett visst tema. 
  
   Använd gärna en reflexskärm när du fotar utomhus, det är inte alltid som solen och molnen vill samarbeta med just din position :) Jag använder en relativt stor (110cm) men ett tips är att ha en mindre också om det är blåsigt, då blir den mycket lättare att hantera.

   Tänk på om du vill fota i skugga, direkt solljus eller i motljus.

Skugga
Detta är enligt mig ett bra alternativ för porträtt, du får ett jämt ljus på modellen men så klart kan du även lätta upp lite grann med reflexskärm beroende på väder.
Ex på bild tagen i skugga. Utan reflexskärm.
  båda "skuggbilder" med jämt ljus.
Direkt solljus
Detta kan vara lite knepigt, särskilt om du ej har tillgång till reflexskärm. Ska du fotografera i direkt solljus kan ett tips vara att ha solen ex. i ryggen, dock så kan det vara svårt för modellen att hålla borta "kisandet" med ögonen. Men fungerar det bra är det bara att köra på.
Har du solen på sidan om modellen kan du antingen lätta upp det skuggade området med reflexskärm eller köra på att skugga halva ansiktet. Men tänk då på att göra detta ordentligt så det inte ser ut som en bild tagen i farten, utan väl genomtänkt.
Ex. på bild i direkt solljus. Bild 1 med solen mot modellens ansikte, bild 2 med solen från sidan.
  Sol på höger sidan om modellen, reflexskärm på vänster solen ligger på vänster sida och reflexskärmen på höger.

Motljus
Att fota i motjus kan också vara lite trixigt, risken är att bilden blir lite dassig och matt men även här kan reflexskärmen hjälpa dig att ljusa upp ansiktet. Med ljuset bakom modellen så är det ganska logiskt att ansiktet kan komma att försvinna och bli lite mörkt.
Har du ingen reflexskärm så kan du även använda upplättningsblixt vid motljus bara för att få fram ansiktet lite mer.
Ex. på motljusbild+reflexskärm. Klicka för att förstora

  

Inställningar på kameran
Detta är så klart olika beroende på rådande förhållanden.
Det jag dock brukar sikta på är att försöka ha så lågt ISO-tal som möjligt utan att bilden blir mörk, detta för att få detaljer i bilden som man kanske annars missar om den är FÖR ljus.
Känns det bra att redigera bilden ljusare efteråt utan att "förstöra" den så kan man ju så klart göra det om möjligheten finns.

Fotar du ex. vid en solnedgång så kan fort modellen och bilden bli väldigt röd/gul. Detta brukar jag ordna till genom att ändra färgtemperatur på vitbalansen i kameran.
Dett kan du hitta genom att ändra vitbalansering - därefter välja sk. K där kan du sedan ändra färgtemperaturen.  
K=ex. 3500 För svalare/blåare bild.
K=ex. 5600 För varmare/gulare bild.

Här är ett exempel på en bild tagen när solen var låg..Har gjort en kraftig redigering för att visa skillnaden på K så ni ska se ordentligt., klicka på bilderna för att förstora.
K vid 3500  K vid 5600
K=3500               K=5600

Mycket om ljus men detta är väldigt viktigt när du ska fota utomhus, och ett litet tips, fokusera alltid på modellens ögon för att få mer känsla i bilden och experimentera gärna med olika vinklar när du fotograferar.

Jag hoppas att ni har lärt er någonting nytt eller fått lite ny inspiration till att fota.
Allt som jag skrivit är utifrån mina erfarenheter och är självklart inga regler för hur just du ska fota!

I detta inlägg:
Foton tagna av mig, modeller Erika (http://erikadanielsson.bloggplatsen.se), Anna (http://annasdrom.blogg.se), Malin och min kära man.


Nästa gång kommer det att handla om: Redigering

Trackback


© Viktoria Wigenstam
Blog designed by Tasnim E
RSS 2.0