Fisheye

2015-03-20 @ 07:33:47
Igår fick jag hem ett samyang 8mm/3,5 fisheye. Jag har länge velat ha ett rejält vidvinkelobjektiv för ex dom årliga norrskensbilderna, fina naturbilder eller som här ovan lite stjärnhimmel som min älskade man gillar så mycket. Så jag har nu provat detta och jag har lite små synpunkter på det. 
 
- Själva vidvinkeldelen älskar jag, det är roligt att prova nya vinklar och att kunna få med så otroligt mycket yta på bilden, det är roligt att få lite nya perpektiv. 
- jag gillar också att objektivet är rätt litet och smidigt, jämfört med mina andra kolosser så är det väldigt skönt. 
- nästa plus är att det inte kostar skjortan 
 
men det fanns tyvärr en del grejer som jag inte var superpeppad över. 
- manuell fokusering, det var väldigt svårt att hitta rätt om jag skulle ta en bild inomhus, ute på himlen, norrsken osv var det enklare men man får verkligen ha fingertoppskänsla om man ska ta porträtt. 
- kvalitén på bilderna kändes lite sådär. Nu är jag ju van ganska rejäl kvalié så jag kanske är lite kräsen men för min del så kände jag verkligen skillnad faktiskt.
 
så det är både för och nackdelar med detta objektivet, jag har dock bestämt mig för ett annat, just för att få riktigt bra kvalité när jag fotograferar norrsken vilket är en av huvudsakerna till att jag vill ha ett vidvinkel. Som har autofokus och zoom, saknar lite att zooma in lite grann för att "slippa" kanten som blir på sidorna. 
Men det är nog ett rätt så bra objektiv till vardagsbruk, inget fel på det alls, och till en inte allt för dyr peng. 
 
Här är några bilder till tagna med objektivet, klicka för att förstora. (ursäkta mitt lite ofixade jag, tog bilden i all hast)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


© Viktoria Wigenstam
Blog designed by Tasnim E
RSS 2.0